Anne sütü, hazır süt ve emzirme üzerine ,


Dikkat: Bugün anlatmak istediğim konu geniş bir kitleyi kapsamıyor gibi görünebilir ama merak etmeyin bu konu önemli bir sosyal yaraya yazı sonunda parmak basacak.
Doğum öncesinde tüm anne adayları gibi benim de anne sütünün önemi hakkında bilgim vardı. Bebeklerin ilk 6 ay sadece anne sütüyle beslenmesi gerekiyordu ve emzirme bebeklik dönemi boyunca destekli bir şekilde devam ettirilmeliydi. Tabii her zamanki gibi teoride kolay görünen konular pratiğe geçince havada kalıyordu.

Doğumu İzmir’in doğum konusunda başarılı bir özel hastanesinde yaptım ve eve bebeğimle geldim. Benim için her annenin yaşadığı ilk tecrübesizlik dönemine bir de erken doğum ekleniyordu. Oğlumuz normal zamanlamaya göre 3-4 hafta önceden gelmişti ve doğal olarak sistem anne karnındaymış gibi işlemeye devam ediyordu. Bebişimiz sürekli uyumak istiyordu ve doğduğunda aç uyanmamıştı. Bir süre sarılıkla uğraştıktan sonra rutinlerimize ulaştık oğlumla.
Fakat yine de emzirme dönemim boyunca aklımada birçok soru vardı ve çevremdeki deneyimli insanlara telefonlar yağdırıyordum. Her annenin derdi aynıydı fakat yaşadıkları farklılaşıyordu. Bir türlü kendime cevap bulamıyordum. İnternetteki yazılardan, anne çocuk sağlığı kitaplarından ve televizyondaki sabah kadın kuşaklarından derleme bir bilgi seviyesine ulaştım. Şimdi bakıyorum, benden sonra anne olan arkadaşlarımın kafasında da benzer sorular var.
Bu nedenle paylaşayım istedim ben bu emzirme problematiğini nasıl çözdüm ? Oğluma 6. haftasında sütüm yetmemeye başlamıştı. Fark ettiğimiz akşam hazır süt vermiştik, güzel güzel uyumuştu oğluşum. Sonraları her günün bir öğünü mama destekli gitmeye başlamıştı. Anne psikolojisi bu ya, çok üzülüyordum neden böyle oldu diye. Kesildi kesilecek derken kendime gösterdiğim ve annemin-eşimin bana gösterdiği özen sayesinde 9. aya kadar emzirmeyi devam ettirebildik. Bu yazacaklarım kitap tavsiyesi değildir, sadece benim uygulamalarım.
İşte size tavsiyelerim.
- Bol su için (günde 1.5 – 2 lt)
- Bol su içmek yeterli değil, bol meyve sebze yiyin. Suyun vücutta tutulabilmesi için posalı gıdalar tüketilmesi gerekiyor.
- Her öğünde salata yiyin, kahvaltılarda biber, maydanoz eksik etmeyin.
- Her gün bir kase bol sulu-az şekerli meyve hoşafı tüketin, bu hem su tutulumunu arttırır, hem deşekerli olduğu için size enerji verir. (ben ço fazla ayva hoşafı tüketmiştim)
- Kendinize rezene çayı hazırlayın ve günde 4-5 fincan tüketin.(ben şöyle yapıyordum, her fincan için 1 kaşık rezene, bir çilkim kimyon ve bir miktar ıhlamur ekliyordum, bazen de çörek otu) Ihlamur anneyi rahatlatır.
- Beslenmenize dikkat edin ve su tutulmu için yemek sırasında su için.
- Anne için uyku çok önemli, mama desteğini akşam saatlerinde kullanarak uykuda süt depolamanıza olanak sağlayın. Sabah erken saatlerde bebeğe kalktıktan sonra tekrar uykuya geçmeye çalışın.
- Sütü yetmeyen anneler, hiç üzülmeyin, önemli olan elinizden geleni yapmanız. Gereken durumlarda hazır süt kullanmanın hiçbir sakıncası yok, o şekilde de bebeğiniz sağlıklı olabiliyor, bana inanın :)
Buradan 2 konuya geleceğim.
Ülkemizde anne çocuk sağlığına verilen önemi şimdi daha net algılıyorum. Ana sağlık üniteleri sistemli çalışıyor kabul ediyorum. Oğlumun ve hamileliğimin tüm aşamalarını takip etmişti hemşiremiz. Fakat özel bir hastanede paramızı vererek yaptığım doğumdan sonra bile bana nasıl emzirileceği, ne kadar sıklıkta emzirileceği, bebeğin günlük ne kadar süte ihtiyacı olduğu anlatılmamıştı. Eve geldiğimde annelik hislerimden başka bir bilgi yoktu. Annelere emzirme eğitimi verilmeli !
Neden bu kurumlara Ana-Sağlık denir, Bebek-Sağlık denmez diye düşünürdüm. Şimdi zihnimde herşey daha net. Hani uçaklardaki anonslarda söyleniyor ya hep, “Acil bir durumda ilk önce kendi maskenizi sonra çocuğunuzun maskenizi takınız” Aynen o şekil. Anneler, sevgili bayanlar kendiniz için, bebeğiniz için, gelecek neslin sağlığı için kendinize iyi bakın.. Anne sağlıklıysa bebek sağlıklı, anne mutluysa bebek mutlu...

2 yorum:

  1. Belki biraz alışıldık bir başlangıç olacak ama Amerika'da arkadaşımın ablası doğum yaptı. Nasıl hamile nefes tekniği kursu varsa, doğum öncesi emzirme teknikleri öğretilen kurslar da varmış hastanede ve annesütü ile besleyeceğin sorulunca cevabın evetse hemen bildiriyorlar sana ve kursa katılıyorsun. Böylelikle öncesinden bilgi sahibi oluyorsun pek çok konuda... işte böyle bir enstantene...yurdum manzarası...

    YanıtlaSil
  2. Evet Cancığım, haklısın. Ne normal doğum eğitimi var, ne bebek bakımı ne de lohusalık. Hatırlıyorum benim zamanımda ev ekonomisi dersleri vardı. O dersler yerine bu tip şeyler anlatılsa ya..

    YanıtlaSil