Atık pillerimizi nereye atabiliriz ?


Bugün her zaman takip ettiğim “Blogcu Anne” nin sitesindeki yazıyı okudum. Yaptığı duyuruların bir bölümünde birkaç cümleyle atık pillerden bahsetmişti (http://blogcuanne.com/2010/10/18/haberler-duyurular-paylasimlar-2/)Ben ayrı bir başlık halinde konuya değinerek önemini vurgulamak istedim tekrar.
Pillerin etki alanı:
Nasıl oluyor da piller doğaya karışıyor diye soranlarınız olabilir. Çöpe atılan pillerdeki ağır metaller zamanla bozunarak serbest hale geçiyor, sızıntı suyu ile birlikte yer altı sularının, toprağın ve yüzeysel suların kirlenmesine neden oluyor.
Bir küçük kalem pil 4 metrekare toprak kirletiyor ve bu toprağı üretim yapamaz hale getiriyor. Bir kurşun oksit pil 800,000 litre suyu içilemez hale getiriyor.
Sağlığa zararları:
Piller çoğu zaman organik maddelerle aynı çöp kutusuna atılıyor. Şarj edilemeyen pillerin içinde çinko, mangan, cıva, gümüş oksit, lityum bulunuyor. Şarj edilebilir pillerin içinde ise nikel kadmiyum, nikel metal ve kurşun asitleri yer alıyor. Toprağa karışan piller, bitkiler ve hayvanlar yoluyla insanlara geçerek sakat doğumlara hatta kanserlere neden olabiliyor. Cıva, merkezi sinir sisteminde tahribatlara neden oluyor. Kurşun, kansızlık, mide rahatsızlıkları, kısırlık ve kansere neden oluyor. Kadmiyumun ise prostat kanserine yol açıyor.
Not: 0-6 yaş grubu çocuklar kurşun kirliliğine karşı yetişkinlere göre en az 4 kat daha fazla etkileniyor.
Ne yapmalıyız:
1.Pilleri özel toplama alanlarındaki çöplere atmalıyız.
2.Çevreye daha az zarar vermek adına, kullan-at piller yerine şarj edilebilir piller kullanmalıyız.
Ne yapmamalıyız:
1.Özellikle cıva oksit, gümüş oksit, nikel-kadmiyum veya sızdırmaz kurşun-asit bataryalar çöpe kesinlikle atılmamalıdır.
2.Piller toprağa gömülmemelidir.
3.Kontrol etme amaçlı ağızla temas ettirilmemelidir.
Atık piller nerede toplanabilir ?
Pil kullanımı benim bulunduğum sektörde bir hayli yoğun olduğu için belirli alanlarda atıkları toplama üniteleri var. Dolayısıyla evde biriken kullanılmış pillerimizi iş yerime getirebiliyorum. Bu tip imkanları olmayanlar için çözümler önermek istiyorum. Kipa’larda kağıt atıkların toplandığını biliyorum mesela ama atık piller nerelerde toplanıyor hiçbir bilgim yok. Bilenler bu mekanları yazarsa bilmeyenlere iletmiş oluruz.
Sevgiyle kalın,

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder